Tuesday 21 June 2022

My Winter Vacation Diary: Ketika Seorang Manusia Tropis Pergi Liburan Musim Dingin

Hei, saya baaaa~~ Tsk!
Bagi anda yang hanya mengikuti Instagram, Twitter atau halaman Facebook saya, adakah anda tahu ke mana saya pergi? Ketawa terbahak-bahak. Sebenarnya saya tidak pergi bercuti, tetapi sudah semestinya sebagai orang Indonesia, semua aktiviti haruslah "seronok" atau bersilang dengan perjalanan. Selain itu, jaraknya sangat jauh dan kos pengangkutan sangat tinggi. mengeluh

Saya akan maklumkan kepada mereka yang belum mengemaskini. Saya baru sahaja menghabiskan masa seminggu di JEEEEPPPAAAAAAAAAANGGG!!!!

Sudah tentu, itu bodoh. Tetapi apa yang dipanggil impian zaman kanak-kanak, tentu saja, sangat gembira kerana ia menjadi kenyataan. Sebenarnya saya nak pergi ke Jepun pada musim panas apabila banyak perayaan Matsuri dan cuaca baik untuk bersiar-siar (hangat tetapi cukup untuk makhluk tropika seperti saya yang hanya tahu musim panas atau musim panas). Musim hujan). Tetapi kerana ujian saya dipanggil Ujian Musim Sejuk, saya faham bahawa saya tidak mempunyai sebab untuk tidak mengambilnya pada musim sejuk. Dan jangan lupa bahawa Januari adalah puncak musim sejuk di Jepun . Baiklah, bagi makhluk tropika yang merancang untuk menikmati persekitaran yang sejuk pada waktu lain tahun ini, saya akan berkongsi sedikit pengalaman saya bersiap sedia untuk puncak musim sejuk di Jepun.

Persediaan ini adalah untuk rakan-rakan yang akan melancong ke luar negara dengan bajet pada musim sejuk. Kalau bajet besar, boleh belajar sendiri.

Malah, empat musim musim sejuk di negara ini tidak begitu teruk. Kerana musim sejuk kadangkala membawa pelbagai jenis faedah, seperti tambang diskaun, tunggangan diskaun, salji turun (anda tahu, saya tidak pernah melihat salji dalam hidup saya), keupayaan untuk mandi dua kali sehari (ops...semua untuk wanita) dan diskaun musim sejuk. Walau bagaimanapun, persiapan untuk musim sejuk harus dilakukan sedemikian rupa sehingga selebihnya selesa.

Saya tidak akan bercakap tentang percutian saya (dan peperiksaan kemasukan) di sini (tunggu jawatan saya yang seterusnya), tetapi saya akan berkongsi semua yang anda perlukan untuk menyediakan percutian musim sejuk kami, untuk memastikan anda santai dan menyeronokkan! Artikel ini berdasarkan pengalaman musim sejuk saya di Jepun, jadi langkau maklumat penting dan nikmati yang lain. Beri perhatian kepada mereka yang melancong ke Jepun pada musim sejuk dan bayangkan anda akan ke negara lain. sangat kelakar. Saya harap ini menjadi inspirasi. Itu sahaja

Semak cuaca
Semak ramalan cuaca negara anda dengan kerap sebelum anda bertolak untuk percutian musim sejuk anda. Pastikan anda melakukan beberapa perkara seperti: suhu, kemungkinan salji/cepat, normal, mendung/cerah/berangin. Kerana ia akan bergantung pada peralatan yang kita bawa. Apa yang penting sangat!

Ia kelihatan cerah dan cerah, tetapi pada waktu pagi suhunya ialah 1 ° C. Nasib baik tak terlalu angin jadi tak sejuk sangat. Nah, anda tidak boleh memakai tudung atau topi dalam cuaca seperti ini. sarung tangan? Teruskan menggunakan...
Apabila cuaca sangat kaya, apabila cerah, keluar dan memanaskan badan. Apabila terdedah kepada matahari, ia kelihatan hangat sehingga bertiup.
Kemuncak musim sejuk di Jepun biasanya berlaku pada pertengahan Januari dan memanaskan badan pada bulan Februari. Kansai (Osaka dan kawasan sekitarnya) umumnya lebih panas daripada Kanto (Tokyo dan kawasan sekitarnya), terutamanya di kawasan utara seperti Hokkaido. Secara amnya, pantai utara Hokkaido dan Jepun akan dilitupi salji. Beberapa salji turun di Tokyo. Walaupun cuaca di Kansai agak "panas", suhu berjulat dari -3°C hingga 4°C, dengan hujan renyai dan hujan es sekali-sekala. Ini bermakna kita memerlukan pakaian musim sejuk, tetapi ia tidak semestinya melampau seperti orang mahu pergi ke Kutub Utara. Sebagai perbandingan, di Gunung Bromo, kalau tak silap suhu sekitar 11 darjah, bermakna musim sejuk di Jepun akan lebih sejuk daripada ini, jadi jangan pakai pakaian yang kita hanya pakai untuk menikmati hiking di pergunungan. . . . Bromo dan lain-lain sepertinya akan takut beku. sangat kelakar

Sediakan pakaian musim sejuk anda
Di Bromo saya memakai jaket atau topi tebal kerana ia lebih sejuk dan kurang lembap dan ada kemungkinan hujan/salji, jadi ia adalah pakaian wajib. Jangan risau, saya akan membantu rakan saya yang tidak menemui apa-apa di sini pada musim sejuk. Nah, (sekurang-kurangnya) peralatan musim sejuk adalah seperti berikut:

1. Rahsia / Rahsia
Ia mesti nombor. Tidakkah anda mahu percutian kami menjadi sejuk dalam perjalanan? Kalau menggigil macam tu, memang malas nak pergi mana-mana. Kita perlu menyediakan beberapa jenis ubat sejuk, ia boleh menjadi kot atau jaket. Tidak semestinya kedua-duanya, pengembara bajet perlu tahu berapa banyak bagasi yang boleh kita bawa dan apa akibatnya jika ia menjadi bagasi tambahan kerana kot/jaket itu boleh mencapai berat sehingga 1kg bergantung pada berat. . jenis bahan. Jadi pilihlah dengan bijak.

Maksud saya panjang sangat kot. Ia boleh mencapai pinggul atau pinggul. Perubahan dalam bentuk dan bahan harus dipertimbangkan. Banyak kot yang dijual di Indonesia tidak sesuai untuk perlindungan musim sejuk. Kebanyakannya kot fesyen sahaja. Oleh itu, berhati-hati, perhatikan bahan yang digunakan. Nasihat saya ialah bahan seperti bulu boleh menjadi pilihan. Ia tidak semestinya 100% bulu.

Saya dan rakan-rakan saya memakai pelbagai jenis kot/jaket musim sejuk. apakah keputusan anda?
Dari kiri ke kanan: kakak saya pakai kot labuh (ZARA), adik saya pakai jaket gas (siapa?), atuk saya askar, saya pakai PEAK suit (Jepun), adik saya pakai kedai. -membeli sut coklat dalam talian

Untuk jaket, ada jaket panjang dan pendek (sehingga pinggang sahaja). Sepatutnya kita pilih labuh untuk musim sejuk sebab taknak tumit kaki beku bila berjalan?? Jaket bawah sangat disyorkan kerana ia bukan sahaja hangat tetapi juga agak ringan. Tetapi jika anda tidak menemui model ini, model jaket lain mungkin sesuai untuk anda, berhati-hati dengan saiz dan beratnya yang besar.

Di mana kita boleh mendapatkannya?
Masalahnya ialah bukan mudah untuk mencarinya di Indonesia, terutama di kota kecil di Yogyakarta ini. Dan kos barangan tidaklah murah. Kot musim sejuk biasanya dibuat oleh ZARA, Pull and Bear, Stradivarius dan lain-lain. Dijual di kedai mewah seperti ini sangat mahal. Bukan mudah untuk mencari jaket musim sejuk atau jaket musim sejuk yang serupa, terutamanya di Yogyakarta. Saya telah pergi ke banyak pusat membeli-belah, dari Malioboro Mall hingga ke Hartono Mall yang baru dibuka, dan barang ini tidak mudah didapati.

Nasihat saya kepada mereka yang tinggal di Yogyakarta, cuba lihat beberapa kilang seperti Cosmo di Jl. Magellank. Mereka menjual jaket musim sejuk buatan China dan selebihnya dieksport, harganya sangat berpatutan, bahannya padat, tetapi tidak seperti angsa. Tetapi ia sangat panas. Mungkin ada pilihan. Harganya dalam lingkungan 300-500 ribu. Ataupun ketinggalan zaman (model) di Jogja City Mall ZARA, Pull & Bear, dll. Kita boleh pergi ke kedai MAP yang menjual barangan berjenama antaranya pelbagai jenis jaket, jaket dan jaket dengan harga separuh malah sepertiga. Musim luruh dan musim sejuk. Bajet di sini adalah dalam lingkungan 399-800 ribu. Kualiti produk adalah baik, model baru dari gudang walaupun ia di luar musim. Kot adik saya adalah contoh. Bagaimana? lebih jimat?
Adalah penting untuk menggunakan campuran kaedah yang sedikit eksotik. Ia tidak sejuk, praktikal dan mudah.
Selain itu, anda tidak perlu menghabiskan banyak wang. Pengembara bajet: perkara yang penting untuk digunakan
Jika anda ingin mencari yang lebih murah, anda boleh mulakan pengembaraan AWUL-AWUL! eits, awul2 derating, ya. Mereka menjual kot kegemaran mereka di sana. Mereka sangat suka, nama panggilan digunakan, tetapi kualiti bekas warga asing kadangkala lebih baik dari bekas warga Indonesia. Di beberapa kedai awul2 saya juga menjumpai jaket musim sejuk dan jaket musim sejuk yang berkualiti tinggi bernilai 80-160 ribu. Malah, kita mesti berhati-hati apabila membeli-belah di sini, kita mesti boleh mencari barangan yang berkualiti tinggi. Masih sukar untuk mencari jaket musim sejuk yang berkualiti, rata-rata angsa ke bawah mula mengecut, tetapi dengan nasib baik kami masih boleh mendapatkan jaket musim sejuk yang gebu. Terdapat banyak gaya dan kualiti kot. Pastikan anda melihat label produk untuk bahan utama. Sebaik sahaja anda mempunyai produk yang anda inginkan, jangan lupa untuk menyesuaikan sebut harga untuk mencucinya!

Bagi yang tinggal di Jokya, boleh mula bayar di kedai awul2. Secara peribadi, saya membeli kot dari kedai kampung di bulatan Hakayan. Dia mempunyai banyak pilihan jaket dan kot di sana, dan ia masih dalam keadaan yang sangat baik. Saya membeli sut hitam buatan Jepun, 90% bulu, disesuaikan untuk bentuk ini. Bajet belanja saya lebih kurang 300-400, tapi saya beli 120 ribu jaket. Wang selebihnya dibelanjakan untuk dobi dan hiburan. sangat kelakar.
Masa awal-awal Yogyakarta, berenang kot.
Kualiti yang baik dan harga yang berpatutan
Jika perjalanan ke avv-avul menyusahkan dan bajet anda terhad, anda boleh pergi ke pasar di sini atau di Flohmarkt (Switzerland-Jerman). By the way, seminggu sebelum pemergian saya, pameran Flohmarkt telah diadakan di Lippo Mall. Seperti yang anda tahu, pasar lambak ini mempunyai banyak barangan musim sejuk. Diutamakan terlebih dahulu pada harga yang sangat berpatutan. Saya membeli 2 baju sejuk dengan jumlah nilai kurang daripada 150,000 di pameran yang saya sertai! Elemen utamanya ialah taman. Terdapat pelbagai jenis taman, termasuk yang cukup tebal untuk musim sejuk. Jadi pilihan di sini adalah berbeza sama sekali: kot, jaket musim sejuk, jaket bawah. harga? Sesetengah produk lebih murah daripada awul2! Jadi mulakan mencari maklumat tentang bila akan ada pasaran. Di Yogyakarta, mereka biasanya mempunyai pasar lambak di bangunan Pendopo Pamungkas berhampiran Kridosono.
Flohmarkt, Pusat Beli-belah Lippo Januari lalu

Bukan sahaja menggunakan produk di sini, tetapi juga pakaian bebas pada harga yang sangat berpatutan!

Terdapat pelbagai jenis pakaian. Jangan lakukan segala-galanya dari tangan kedua
Salah satu unsur bintangnya: barka.
Sesetengah taman sesuai digunakan pada musim sejuk. Kosnya tidak sampai 200 ribu. Jimat dan praktikal

Item pilihan lain: baju flanel
Sesuai untuk rumah musim sejuk kami kerana flanel boleh menahan kesejukan di luar

Aksesori juga disediakan
Ibu saya datang ke taman untuk cuti ini.
Bagi mereka yang tinggal di dalam dan sekitar Jakarta, terutamanya jika anda ke Mangga Dua atau ITC Kuningan, lebih mudah untuk mencari barangan musim sejuk dll. Banyak kedai terkenal kerana menawarkan barangan musim sejuk yang murah, seperti Johan's, Farina's dan banyak lagi. Manakala di Bandung terdapat Twig House dan banyak lagi kilang outlet. Kot, topi, sarung tangan, jaket, semua yang berbau musim sejuk ada di sini.

Pilihan terakhir ialah membeli dalam talian. Banyak sut dan jaket ditawarkan, tetapi kita mesti berhati-hati mempertimbangkan perihalan saiz dan berat bahan. Pilihan saya ialah Tokopedia atau Lazada. Masalahnya ialah pembelian dalam talian adalah sebahagian daripada imej dan bukan produk sebenar, jadi kadang-kadang kita suka menipu.

Jika anda mahukan pilihan yang lebih ekstrem, anda boleh mencuba petua anak patung kotor ini. ha ha. Jangan beli suit/jaket semasa check out, letak bajet besar untuk shopping. Dapatkan saman itu sebaik sahaja ia sampai ke negara destinasi anda. Sebab kalau bernasib baik kita boleh dapatkan kot/jaket berkualiti tinggi dari Indonesia dengan harga yang lebih rendah semasa winter sale.

2. topi
Ia pastinya bukan gaya beanie. Jelas sekali kita memerlukan topi. Lebih-lebih lagi jika cuaca berangin. Saya, kawasan tropika yang begitu kaya, menjadi pening apabila angin yang kuat dan sejuk bertiup. Jika angin tidak terlalu kuat, jangan pakai topi. Malah, tidak perlu membeli topi yang sangat tebal, yang penting untuk perlindungan dari angin.

Jangan memakai topi, walaupun ia sejuk. Jika tiada angin, kenapa kepala selamat? Tapi kalau sejuk dan berangin, pakai topi dan pening sebelah.
Jogja mempunyai banyak pembekal topi yang boleh anda kunjungi seperti kedai Udjang. Kalau tak puas hati, boleh beli online.

3. Pautan
Saya rasa ia lebih penting daripada topi. Dalam cuaca sejuk, bahagian pinggir atau hujung badan perlu dikorbankan. Jangan lupa untuk membuat sarung tangan yang benar-benar tahan sejuk! Pada pendapat saya, kulit sintetik tidak sesuai, kerana bahannya benar-benar menyerap sejuk, yang membawa kepada tangan yang sejuk. Jika anda mahukan kulit, pastikan ia adalah kulit asli atau pilih bahan yang berbeza. Sama pentingnya untuk memilih sarung tangan skrin sentuh yang betul. Tidak mahu menanggalkan sarung tangan anda kerana anda ingin membuka kunci telefon anda atau mengambil gambar ketika sejuk? Mengikut pengalaman saya, sarung tangan saya tidak muat pada skrin sentuh, jadi saya hanya perlu menarik sarung tangan ke sana ke mari untuk mengambil swafoto! Akhirnya tangan saya sejuk dan kaku...

Jika tangan anda sejuk dan kaku, percayalah, skrin sentuh tidak berkesan....

4. Kasut dan stokin
Bukan senang nak cari kasut musim sejuk di Indonesia terutamanya di Gokji. Nasihat saya: pakai kasut kasual dan kemudian bajet untuk kasut musim sejuk di negara destinasi. Kerana setakat ini saya tidak menemui kasut musim sejuk yang berkualiti tinggi seperti kasut musim sejuk asal.
Kakak beli kasut musim sejuk terus dari Jepun.
Dalam jualan musim sejuk, harga jatuh semula kepada 2,000. Harga kolar bawah ialah 1,000 yen. Ibu saya juga membelinya. Jika anda membeli kasut mahal, termasuk kasut musim sejuk, pakai atasan tinggi atau rendah, seperti saya.
Jangan lupa sediakan stokin anda. Kita tidak perlu terlalu gemuk, kita sebenarnya memakai kasut musim sejuk. Perkara utama adalah untuk mempunyai cukup daripada mereka, kerana jika anda berjalan banyak, terutamanya dalam but musim sejuk, maka stoking akan berbau tidak menyenangkan.

5. Pakaian
Di Jepun, terdapat Heattech, di mana bahan pakaian boleh memanaskan badan. Pakaian teknologi haba boleh didapati di UNIQLO. Pakaian jenis ini nipis dan ringan, tetapi hangat. Jadi anda tidak perlu takut sejuk. Walaupun harganya agak mahal, ia sangat berbaloi.
Anda boleh menggunakan Longjohn atau Heattech untuk Daleman.
Boleh dipadankan dengan jaket / jaket / pakaian luar yang lain
Yang paling jauh tentunya kot/jaket musim sejuk. Gabungan ini tidak terlalu berat dan masih selesa dipakai.
Apa sahaja pakaian yang anda mahukan, apa yang anda lihat dalam gambar hanyalah sut. sangat kelakar
Melainkan anda membawa pakaian dan bagasi musim sejuk yang berat dan hangat.
Tidak berkesan, kecuali untuk menembak.

Apa yang kurang penting ialah tetapan LongJohn (bukankah ia ditulis sedemikian?). Anda telah pun mendengar istilah ini buat kali pertama (kami singkatan untuk LJ). Ternyata LJ adalah seluar dalam yang boleh memanaskan badan. Badan kita boleh terlalu panas. Biasanya satu set sub-topi dijual.

Selain pakaian malam, kita mesti memakai jaket dan pakaian berat yang lain. Tapi jangan bawa baju banyak-banyak terutama yang melancong dengan bajet, sebab kalau bergambar cuma nampak kot/jaket, seluar dalam pun tak nampak kan? Tambahan pula, ia tidak banyak berpeluh, jadi ia boleh dipakai beberapa kali. Ketawa terbahak-bahak.

6. Barangan tambahan
payung terjun
Jika ramalan cuaca mengatakan hujan atau salji, anda harus bersedia. Kerana jika kita basah oleh hujan atau pun salji, perjalanan akan menjadi tidak selesa.

topeng muka
Ini juga penting. Udara sejuk dan kering yang masuk ke dalam hidung kadangkala menyebabkan sakit hidung. Ia juga boleh menyebabkan hidung berair yang teruk. Menggunakan topeng pada hidung kita memudahkan untuk memanaskan udara yang masuk melalui hidung. Ini penting terutamanya dalam angin kencang. Jika anda tidak suka menarik perhatian kepada diri sendiri, pakai topeng perubatan seperti yang dijual di farmasi. Tapi kalau nak jadi tontonan umum, cuba pakai topeng watak macam saya, ini adalah tontonan umum yang terjamin ^^;
Cosplayer bertopeng itu sangat cerah seperti kanak-kanak. Patutlah orang pandang saya bila saya pakai topeng. Ia ternyata sangat melekit ^^;

fon kepala
Bahan ini tidak begitu penting untuk iklim yang sangat teruk, tidak terlalu berangin. Lebih-lebih lagi jika kita memakai topi yang segera menutup telinga.

selendang
Saya rasa anda tidak perlu membeli selendang yang sangat tebal (seperti saya). Kerana ketebalannya kadang-kadang merengsakan leher (kerak di sekeliling kepala terlalu besar atau berat). Malah di Jepun, orang hanya memakai tudung nipis untuk kegunaan harian, terutamanya untuk menutup leher mereka. Pada pengalaman saya, leher tidak selalunya sejuk selagi angin tidak terlalu kuat. Malah saya menanggalkan tudung saya beberapa kali.
Kiri: Kakak saya memakai selendang yang lebih nipis.
Kanan: Saya dan selendang saya yang panjang dan tebal.
Saya bosan dengan selendang itu sehingga saya akhirnya menanggalkannya.
Anda tidak memerlukan katil double atau selendang untuk memastikan leher anda hangat dalam turtleneck dan baju sejuk.
Nasihat saya, sentiasa ingat untuk mengedit data cuaca anda. Jika perlu, semak IQ orang yang tinggal di negara destinasi untuk melihat peningkatan pakaian yang patut kita pakai di sana. Tapi jangan percaya sangat, sebab kita ni orang tropika, dah biasa sikit dengan kesejukan. Jadi bersedia untuk yang terburuk

Jangan lupakan mereka!
Sebagai orang tropika, terdapat banyak tempat yang kita pergi di tempat sejuk dengan kelembapan rendah.

1. Sentiasa gunakan pelembap dan lip balm untuk muka dan badan.
Melainkan kawan-kawan nak pulang dengan bibir kering, pecah-pecah, pedih. Sentiasa gunakan pelembap bibir untuk memastikan bibir anda lembap sebelum keluar. Sebab udara sejuk dan kering boleh mengurangkan kelembapan bibir. Jangan lupa gunakan pelembap untuk muka dan badan. Anda boleh memilih produk dengan atau tanpa SPF. Perkara utama ialah produk itu boleh melembapkan kulit dan bibir. Sebab bila kulit kita kering, reaksi berbeza boleh berlaku. Daripada lepuh kepada kerengsaan kecil dan tindak balas alahan yang teruk. Dan reaksi tidak muncul serta-merta semasa ketibaan!

осле недели опыта в моя кожа и губы поначалу были орошими. На третий день кожа стопы начала щипать из-за волдырей, потом чесаться (будьте осторожны люди с атопическим дерматитом, т.к. у меня "талант" к аллергии, это состояние может привести к тяжелым рецидивам). а етвертый день губы болели, сохли и сильно трескались. идимо, яасто забываю использовать свой увлажняющий набор! При необходимости подготовьте стероидную мазь, чтобы уменьшить некоторые симптомы, но обязательно проконсультируйтесь с врачом, прежде чем использовать стероидную мазь.

2. ет необходимости принимать душ раза в день
то не очень интересно, но странно смотрибельно. Inilah sebabnya tiada bukti untuk ini. у, то состояние ухудшит состояние кожи (особенно при атопии или какой-то аллериии), может уси

едь в холодную погоду мы меньше потеем. ак что проблем быть не может?

3. Подготовьте лекарства и добавки
Находясь там, я старался принимать витаминные добавки, есть достаточно еды и достаточно отдыхать, поэтому, несмотря на холодную и сухую погоду, я не болел и мог ходить.

4. сушите одежду на улице, предварительно не высушив ее.
сли вы не приносите много одежды, наш выбор - постирать одежду, которую мы несем. у، стиральная машина и сушка белья могут обойтись нам примерно в 100-200 иен ، усть стимавариме о бте осторожны، после стирки (ижима врчню) не сите на уице، я прововала، и в итог حمل

атем я расскажу вам о зимней поездке в Японию.
Klik di sini untuk mendapatkan yang terbaik!

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Kyari Pamyu Pamyu is my new STYLE

No matter how effective I am in the article, I want to stay in the hospital for a long time, aura is often "unhappy". There are so...