Tuesday 21 June 2022

LPDP and me: Secuil Pengalaman Mendaftar (Part.1)

Selepas diumumkan sebagai pemenang (penerima) Biasiswa LPDP, saya menerima berita bahawa kawan baik saya yang berkongsi maklumat tentang LPDP dengan saya beberapa hari lalu, akhirnya diterima berniaga! Baik anak saya!

Memandangkan ia terbukti boleh dipercayai dan bilangan pemenang dalam kelas saya (FC Unair 2008) semakin bertambah, program biasiswa ini, menurut rakan-rakan saya, akhirnya mula diteruskan. Dalam artikel ini, saya ingin berkongsi sedikit pengalaman. Sebagai seorang guru, saya bukan mahu mengajar atau mengajar, cuma ingin memberi inspirasi kepada rakan-rakan terutama doktor berdasarkan pengalaman saya. Saya mendapat banyak soalan tentang biasiswa ini dan daripada mengulangi jawapan saya cuba menjawabnya di sini. Jadi jika anda berminat, sila lihat....

AMARAN!
Catatan ini BUKAN panduan pendaftaran rasmi, ia hanya gambaran ringkas berdasarkan pengalaman saya. Layari laman web rasmi untuk maklumat rasmi.

Artikel ini adalah berdasarkan pengalaman saya mendaftar pakej III 2015. Layari laman web rasmi untuk maklumat terkini.




Siapa hari ini tidak tahu tentang biasiswa ini? Biasiswa yang ditawarkan oleh Kementerian Kewangan melalui Institut Pengurusan Dana Pendidikan (LPDP) telah membolehkan ramai rakan kita melancong ke negara yang berbeza untuk menyambung pelajaran. Di samping bilangan penerima yang berdaftar, bilangan penerima meningkat dengan ketara dari tahun ke tahun. Semakin ramai rakan kita boleh pergi, semakin popular biasiswa ini. Saya tidak begitu mengenali biasiswa ini (berbanding dengan biasiswa Monbukagakuso-Jepun, Neso-Belanda, Fullbright-USA dan negara), malah saya mempunyai ramai kawan di daerah saya yang belajar di luar negara berkat biasiswa ini. . Ia tidak mahal sama sekali, yang popular di sekolah-sekolah UK! Rakan salah seorang pelatih saya juga menjadi salah seorang pemenang biasiswa ini dan kini sedang belajar di Australia. Saya akhirnya membuat keputusan untuk memohon biasiswa LPDP ini. Dan alhamdulillah saya lulus kali pertama;)

Sebenarnya, perkara pertama dan paling penting (pada saya) ialah motivasi. Kita mesti mempunyai motif yang jelas dan niat yang jelas untuk menjadi penerima biasiswa kerajaan. Jangan katakan "Saya mahu belajar di luar negara" atau "Saya mempunyai kualiti untuk belajar di luar negara" atau "Saya ingin mendapatkan ijazah yang baik" atau "Saya ingin mendapatkan ijazah tertentu untuk meningkatkan pendapatan saya". "atau" saya nak dapat faedah peribadi "dan sebagai motivasi dan tujuan kawan. Ingat, ini duit rakyat, amanah rakyat. Sudah tentu mereka akan cari orang yang boleh terima amanah ini. Tidak seperti biasiswa lain, LPDP akan membina bangsa, mencari orang yang akan membuat keputusan di masa hadapan, menjadi perintis dalam bidangnya dan mengembangkan bidang ini di Indonesia, dan lain-lain. Bukan sahaja untuk mendidik orang pintar atau orang yang berkualiti antarabangsa, lebih-lebih lagi jika tujuan sekolah adalah. untuk bekerja di luar negara!

Saya berminat dengan penyelidikan perubatan kerana saya fikir ia membaca evolusi sains perubatan. Saya percaya Indonesia boleh menjadi bahan bacaan bukan sahaja dalam bidang perubatan tropika, tetapi juga dalam perkembangan sains perubatan dunia. Inilah yang mendasari keinginan saya untuk kembali ke sekolah. Matlamat saya adalah untuk menjalankan penyelidikan perubatan di Indonesia, terutamanya dalam bidang saya. Adakah itu terdengar seperti klise? Baiklah, saya tidak akan memberitahu anda butiran rancangan saya, saya hanya di sini untuk berkongsi sebahagian kecil daripada pengalaman saya. Mari kita berpegang kepada rancangan itu.

Apakah yang perlu saya lakukan seterusnya untuk motivasi dan tujuan ini? Ingat ini kerana pilihan ini akan mempengaruhi proses anda dan anda akan mula menyediakan:

PENYERAHAN DIBENTANGKAN
  • Semak jadual pemilihan LPDP
Secara amnya, pilihan biasiswa ini dibuka sepanjang tahun. Rakan boleh mengakses folder pendaftaran pada bila-bila masa, tiada sekatan, akses fail hanya boleh dilakukan untuk tempoh masa tertentu kerana terdapat 4 gelombang pemilihan yang boleh sepadan dengan mana-mana tarikh pendaftaran setahun. Patut disebut tarikh pilihan raya. Dalam LPDP (sehingga 2015) terdapat 4 gelombang pemilihan yang berlangsung kira-kira 3 bulan. Dari saat pilihanraya sehingga pengumuman boleh lulus 1 bulan. Kelas boleh bermula tidak lebih awal daripada 6 bulan selepas tamat pendaftaran. Awas, selepas pengumuman keputusan pemilihan akan ada beberapa agenda yang perlu disiapkan lebih awal. Jadi pastikan rakan anda tahu bila untuk terlibat dan bila untuk pergi ke kolej. Apabila anda semakin dewasa, mula merancang untuk tidak terlepas tarikh.

Dalam pengalaman peribadi saya, saya memohon biasiswa ini agak lewat kerana saya tidak tahu apa yang saya akan dapat selepas latihan. Saya melihat kawan saya yang cukup kuat mengekalkan tahap S2 menyediakan segala jenis payudara semasa dia berlatih. Oleh itu, anda boleh meneruskan pengajian anda sejurus selepas latihan. Sementara itu saya. Anda perlu menunggu kira-kira setahun untuk kembali ke sekolah. Walaupun pada usia ini....
  • Sediakan jawapan berdasarkan motif dan matlamat kami: sekolah mana yang anda ingin pergi? di mana dan mengapa
Memandangkan kita mempunyai motif yang jelas dan matlamat yang jelas, kita boleh segera memutuskan sekolah mana untuk pergi dan mengapa kita perlu pergi ke sana. Andaikan pakar yang menjanjikan memilih program di Unair kerana ia mempunyai akreditasi yang baik, kami akan segera mengetahui sekolah mana yang sesuai untuk mereka yang belajar di luar negara, mengikut motivasi dan matlamat kami. Saya secara peribadi memilih Jepun sebagai destinasi kerana universiti saya sangat sesuai dengan minat saya dan walaupun universiti saya bukanlah universiti terbaik di dunia, profesor saya adalah sebahagian daripada pakar dunia dalam bidang ini. Anda tidak perlu pergi ke universiti terbaik di dunia, adalah penting untuk memilih universiti yang benar-benar sesuai dengan minat anda dan mempunyai kualiti program yang terbaik. Buat kajian sikit dan tanya kawan-kawan yang ada pengalaman di sekolah. Pastikan anda mengupah penyelia yang terbaik dalam bidang mereka untuk penyelidikan kedoktoran. Jangan takut untuk bertanya kepada senior yang belajar di sana buat kali pertama, atau meminta pembentangan atau cadangan. Di Jepun, graduan perubatan dibenarkan memasuki pengajian kedoktoran secara langsung tanpa mendapat ijazah sarjana (di Jepun, 18 tahun pendidikan formal dianggap sebagai ijazah sarjana).

Ketahui segera apabila semester yang kita sasarkan bermula, apakah sukatan pelajaran (mengikut matlamat kita), bila tarikh akhir permohonan dan apakah keperluannya. pertama ya! Sebab jarak awal semester sangat dekat sejak pengumuman program PPDS, dan sumber pembiayaan kadangkala pilihan). Apabila kawan diterima, sebaiknya dapatkan Surat Penerimaan (LoA). Tiada jaminan bahawa LoA akan menerima kami . Jangan risau tentang mereka yang tidak mendapat LoA, yang penting mempunyai motivasi dan matlamat yang jelas untuk rakan anda, termasuk matlamat dan sebab universiti.

Dalam pengalaman saya, saya mendapat LoA daripada profesor saya. Cari rakan yang sedang mengambil peperiksaan kedoktoran di Jepun, cari penyelia dengan segera, hubungi dia melalui e-mel, kerana nanti dia akan memberikan anda LoA (dan, anda tahu, membantu anda memilih biasiswa kami!) . Jika anda sedang mengikuti ijazah sarjana, LoA biasanya dikeluarkan oleh universiti. Dalam kes saya, LoA adalah satu keperluan, kerana ternyata saya masih perlu mengambil peperiksaan kemasukan am Jepun pada bulan Januari. Saya akan bercakap tentang ini dalam entri lain;)

Sebagai tambahan kepada ciri-ciri ini, motivasi ini akan berguna untuk proses pemilihan yang akan datang. Saya akan membincangkan perkara ini dalam bahagian lain.
  • Sediakan sijil dalam bahasa asing
Ini terpakai kepada semua program, anda tahu, sarjana, pelajar kedoktoran, pakar, semua program yang anda inginkan di luar negara atau di rumah masih memerlukan sijil bahasa asing, dalam kes ini Bahasa Inggeris. Satu-satunya perbezaan adalah jenis sijil (IELTS / TOEFL / s.) Dan markah ambang.

Penyediaan sijil bahasa asing ini mengambil masa yang lama, jadi nasihat saya, sediakan sijil ini atau daftar masuk LPDP sebelum masuk universiti. Kerana semua orang ingin sijil bahasa asing ini. Dan ingat, sijil ini hanya sah selama 2 tahun dari tarikh dikeluarkan. Oleh itu, pengurusan masa yang baik adalah penting.

Dalam kes saya, saya mengambil ujian ITP TOEFL atau ujian kertas TOEFL. kenapa? Kerana sijil ini masih belum selesai di Jepun. Sebaliknya, jika kita ingin pergi ke UK, Australia atau beberapa negara Eropah, mereka menggunakan ujian IELTS sebagai syarat. (Namun) Nasihat saya kepada mereka yang mengambil peperiksaan TOEFL adalah untuk mengambil ujian di institut bahasa universiti, kerana ia lebih murah dan lebih dipercayai. Saya sendiri mengambil peperiksaan di Pusat Bahasa Universiti Airlangga. Lebih murah, lebih dekat, banyak jam dan tidak beratur. IPTA biasanya ada institut bahasa sendiri yang buat peperiksaan sebegitu, jangan risau.

Cuba lagi untuk menyemak semula matlamat yang anda perlu capai untuk mendaftar di kampus destinasi.

rakaman
  • Layari www.lpdp.kemenkeu.go.id
Mula mengakses internet rasmi. Jangan lupa muat turun Panduan Biasiswa . Syarat boleh didapati di sana. ADA. Juga, luangkan masa untuk pergi ke bahagian Soalan Lazim kerana terdapat soalan lazim . Percayalah, terdapat jawapan kepada semua soalan yang anda ada pada permulaan pendaftaran. Akhir sekali, jangan lupa buat akaun untuk mendaftar. Selepas itu, mula mengisi borang. Baca arahan pengecasan dengan teliti. Jangan terlalu banyak bertanya daripada pasukan sokongan, elakkan apa-apa, cuma takut menunggu terlalu lama. LPDP CS sangat sibuk dengan banyak soalan dan semua soalan yang sering ditanya ada dalam FAQ, jadi baca semua cadangan.

Mengikut pengalaman saya, saya melengkapkan medan pendaftaran ini selepas saya mendapat LoA, jadi "Adakah anda sudah mempunyai LoA?" Tidak perlu keliru apabila melengkapkan bahagian ini. Bagi mereka yang tidak mempunyai LoA semasa pendaftaran, maklumat tidak boleh diubah jika mereka menerima LoA pada pertengahan pendaftaran, tetapi ini tidak menjadi masalah. Setahu saya. Tetapi kekal di laman web rasmi untuk maklumat rasmi, siapa tahu apa yang akan berubah: D

Isi borang dengan seberapa banyak butiran dan butiran yang mungkin. Dilaksanakan, diperakui, maka setiap anugerah dan pencapaian, sila lengkapkan sepenuhnya, kalau boleh, ada juga dokumen sokongan (bukti bukan sekadar juara membaca RT dalam bentuk gambar...). Tahap pendidikan memang ditala ke tahap ya. Semua jenis surat, dll. Anda boleh mengubah suai borang ini pada bila-bila masa sebelum menghantarnya untuk diisi, jadi jangan risau jika anda ingin menukar maklumat itu kemudian.
  • Sediakan fail
Failnya agak besar. Sediakan satu persatu elok-elok ya kerana ia penting untuk proses pemilihan. Terdapat beberapa dosier yang secara umumnya perlu disediakan untuk semua jenis biasiswa iaitu:

karangan
Kenapa nak raya awal? Kerana ia adalah cara terpantas untuk memasaknya. Tidak perlu bergantung kepada orang lain dan ia boleh dilakukan di mana-mana dan pada bila-bila masa. Satu-satunya modal ialah anda dan motivasi anda: DE Ingat pesanan saya untuk mengingati motivasi kita ke sekolah? Nah, di sinilah anda terbaik menerangkan, menerangkan dan menunjukkan motif dan matlamat anda, dan ini adalah persekitaran di mana pengundi akan melihat jika terdapat matlamat yang sama antara anda dan dana pencen. Di mana sahaja anda berada, bila-bila masa anda berada, lakukan yang terbaik, cuba sebarkan idea.

Dalam kes saya, semasa saya bertugas di klinik, saya menulis idea esei kecil di atas kertas preskripsi yang tidak digunakan. Dalam esei ini, saya menerangkan sebanyak mungkin matlamat, motif dan beberapa langkah yang mungkin untuk mencapai matlamat saya. Jangan risau untuk memulakan esei anda kerana terdapat arahan dalam panduan pendaftaran. karangan. Jadi yang lain hanyalah "pendapat, kreativiti bahasa dan motivasi", kawan-kawan anda.

Sijil bahasa asing
Semak semula jenis sijil yang ada, berapa harga akhir untuk universiti anda dan program biasiswa yang akan anda terima. Ambil ujian dengan segera dan muat turun dokumen.

Saya menyediakan dokumen ini lama sebelum saya memohon ke LPDP, malah sebelum menghubungi pensyarah saya. Oleh itu, saya rasa ini adalah dokumen kedua terpantas dalam penyediaan.

Surat permohonan
Peraturan pendaftaran mengandungi penjelasan tentang format penulisan, butiran kandungan dan cara menandatanganinya. Tandatangan dan muat naik dokumen sekarang. Dengan cepat dan mudah, anda hanya perlu menunggu untuk mendapatkan setem anda.

Lihatlah dengan teliti pada mata, kawan saya, selepas menandatangani surat, faham bahawa ia mengikat secara sah.

kebenaran penyelia
Ini untuk mereka yang sudah bekerja. Dan ini adalah proses yang sangat rumit, jadi nasihat saya segera diambil kira. Jika anda ingin praktikal, letak jawatan sebelum anda mendaftar. Surat ini tidak diperlukan.

surat cadangan
Ini adalah surat penting, jadi ia harus disediakan dengan baik. Pastikan anda memilih orang yang sesuai untuk mengesyorkan anda. Orang yang sangat memahami awak. Apa yang paling saya dapati tentang kerja saya ialah profesor utama patologi klinikal, yang saya selia walaupun semasa tahun universiti saya, jadi saya segera pergi kepadanya dan meminta surat cadangan.

Format surat cadangan sudah ada dalam arahan pendaftaran supaya tidak mengelirukan anda / perujuk. Apa yang jelas, anda perlu benar-benar yakin tentang format ini, kerana format saya salah, jadi saya perlu ke sana sini untuk berjumpa dengan pensyarah.
Cadangan penyelidikan saya dan surat cadangan

Sijil tanpa kesihatan dan ubat-ubatan (dan sijil tanpa tuberkulosis)
Ini, pada pendapat saya, surat yang paling sukar. Penyediaan mengambil banyak masa. Sila ambil perhatian bahawa terdapat tiga surat yang berbeza: sijil kesihatan, tiada ubat dan tiada TB. Dua surat pertama boleh diminta di Hospital Negeri (RSUD atau RSUP) dan surat terakhir mungkin tidak boleh didapati di mana-mana.

Terdapat dua jenis huruf sihat, sihat fizikal dan mental. Dalam keadaan saya, saya hanya menggunakan mereka yang sihat dari segi fizikal (kerana tiada maklumat kesihatan mental dalam panduan pendaftaran). Surat ni mesti dari hospital awam tau, jangan tulis surat ni kat pusat kesihatan awam atau poliklinik. Memang kos pemeriksaan lebih mahal berbanding di klinik atau pusat perubatan. Ia tidak akan mengambil masa yang lama, mungkin akan beratur panjang. Biasanya terlalu pendek untuk pemeriksaan.

Setahu saya Sijil Perubatan mempunyai kriteria yang berbeza bagi setiap hospital (walaupun saya hanya membandingkan dua hospital). Di hospital jenis B tempat saya menguji dadah hanya dua reagen digunakan iaitu untuk ujian air kencing hanya untuk amfetamin dan ganja. Mungkin terdapat lebih banyak reagen di hospital lain. Di hospital polis setahu saya bukan hanya dua reagen. Mungkin setiap hospital ada polisinya sendiri. Untuk analisis ubat ini saya membayar yuran pendaftaran dan yuran analisis, serta kos reagen dan ujian makmal. Oleh kerana hanya terdapat dua reagen, keseluruhan ujian berharga kira-kira 100,000. Soul Poly akan mengeluarkan sijil ini berikutan keputusan ujian makmal. Mana taknya, pesan saya sediakan minuman atau periksa bila saya buang air kecil sebab pemeriksaan dibuat dengan air kencing tau. Pengalaman saya adalah saya panik apabila saya cuba mengawal kerana saya lapar pada masa itu, jadi pundi kencing saya masih kosong ....

Nah, yang terakhir adalah lebih sukar. Setahu saya surat ini tidak boleh dilakukan di mana-mana. Surat ini hanya boleh dikeluarkan oleh hospital yang mempunyai perkhidmatan TB yang komprehensif. Saya boleh melakukannya di Hospital Pengajaran Jenis A, jadi tiada masalah. Bagi mereka yang ingin menulis surat kepada jenis hospital yang lebih kecil, mereka mungkin terlebih dahulu bertanya sama ada mereka boleh mengeluarkan sijil daripada hospital dan, yang lebih penting , jenis pemeriksaan apa . Kerana kehadiran kuman batuk kering boleh diperiksa dalam pelbagai cara, termasuk radiografi dada, pemeriksaan air liur (ujian air liur), ujian pembalut (untuk melihat tindak balas selepas bahan disuntik di bawah kulit) adalah cara yang paling ekstrem untuknya. . kahak budaya. Bergantung pada bilangan TB untuk dua ujian pertama, ini boleh dilakukan dengan cepat, tetapi tidak boleh dilakukan semalaman untuk dua ujian terakhir. Selain itu, budaya air liur boleh bertahan sebulan! Sebenarnya, peraturan pendaftaran tidak mengandungi penerangan terperinci tentang kaedah yang digunakan, tetapi perlu dijelaskan sama ada hospital yang kami uji itu dianggap sebagai hospital yang sah. Malah, ia akan berkaitan dengan proses visa. Kerana terdapat tempat di mana sesetengah hospital memerlukan ujian TB dengan budaya kahak, yang dianggap sah oleh kedutaan negara itu. Nah, daripada bekerja dua kali, cari tahu dahulu.

Menurut pendapat saya, analisis itu cepat, kerana dia ditemui di hospital, di mana dia diperiksa untuk tuberkulosis. Hahahaha

Tiga jenis peranti perubatan



Pembetulan Polis (SKCK)
SKK ini
Nah, itu berlaku untuk masa yang lama. Sendiri, dia tidak menghabiskan banyak masa, dia berkongsi segala-galanya. Oleh itu, semasa menulis surat ini, saya berhutang kepada diri saya sendiri untuk menghadirkan diri kepada polis. Kami hanya datang kepada polis dan mengambil kad keluarga, sijil kelahiran, salinan fotokopi orang yang diperakui (begitu juga anda menyediakan persembahan dari rantau ini. Kemudian mereka menyediakan surat pemilik bersama sebagai surat pemilik bersama, dengan syarat yang akan mengambil kira-kira 2-3 gambar bunga 4x6. Selepas itu dia menghantar surat kepada saya kepada polis (dia berpaling kepada polis, selepas itu dia pergi ke bandar Gjogia). Kemudian saya berhutang kepada diri saya sendiri untuk berkongsi apa yang dipanggil ibu jari cetakan Formula. Selepas cetakan ibu jari kami akan ditulis pada kad dengan formula, saya tidak tahu. Selepas itu, sebaik sahaja anda mendapat kad dengan formula yang dicetak pada ibu jari anda dan memasukkan surat itu, saya akan pergi ke bahagian penyediaan SCSC, kemudian mengisi borang dengan jumlah medan yang mencukupi. Jika anda berkongsi 2-3 gambar. Supaya anda tidak bangun, kongsi banyak foto. Selepas surat ini, sampel boleh diambil sebagai contoh 1 jam. Adil. Я undang-undang surat ini untuk hari lain. Я komunikasi separuh hati daripada yang lain, iaitu sangat sedikit pegawai polis, yang meminta polis menyediakan formula dengan cap jari, sebelum menulis surat pengarang bersama. Tetapi, mujurlah, apabila SKCK disediakan untuknya, formula cap ibu jari itu mungkin boleh diserahkan kepada polis dengan bantuan SKCK.

Что ж, срок действия этого surat peringkat lebih tinggi, hanya sehingga akhir tahun, di mana saya menulis surat. поэтому убелитесь, что дата.

LoA
Surat ini sangat sukar dibaca, dan kebolehan yang berbeza wujud. Saya ingin menyemak semua dokumen dan kelayakan untuk program sarjana, surat ini adalah pendidikan semula jadi, dan begitu juga komunikasi mengenai topik, yang diterima! Satu lagi situasi dalam kes saya - yang menerima S3. A secara tidak sengaja menerima LoA daripada seorang profesor, yang menerima biasiswa LPDP. Dia dengan senang hati menyediakan surat untuk saya. Saya tidak fikir begitu, LoA masih bersyarat, oleh itu apa yang saya masih perlu lakukan ialah membuat peperiksaan am di Jepun.

Jika anda masih mempunyai LoA, jangan takut untuk memuat turunnya. Jangan tertipu untuk mempercayai bahawa jenis LoA adalah bersyarat (anda akan menerima cetakan selepas melengkapkan keperluan tertentu) atau tanpa syarat (semua keperluan dipenuhi dan diterima). Sememangnya LoA menentukan sama ada untuk melengkapkan borang pendaftaran dalam talian penuh, sama ada dalam bentuk pendaftaran atau nama volum, nampaknya permintaan LoA itu. Jika anda tidak memerlukan surat jaminan daripada dana kerajaan (dalam kes ini, biasiswa), anda mungkin telah menerima separuh biasiswa sehingga kampus dibersihkan.

Что касается LoA, у меня не было бумажной копии, поэтому я фиьзовал файл сканирования, который прислал мнести премд. Pada pendapat saya, ini tidak menjadi masalah. Untuk maklumat lengkap boleh berhubung dengan LPDP.

Kurikulum / Disertasi
Semua yang anda perlukan untuk program sarjana adalah pelan latihan. Walaupun kita tidak tahu bentuk kurikulum, yang mana яno termasuk kurikulum kita. Apabila bercakap mengenai ijazah kedoktoran, cadangan disertasi dianggap wajib. Dalam kes saya, cadangan saya sangat berguna dan menjadikan profesor saya, jadi tidak timbul masalah dengan persiapannya. Кажется, пока у нас хорошие отношения с нашим курирующим profesссором, это предделенноможет на таке-то время. Format sudah tersedia dalam direktori pendaftaran dan di Internet. Jadi anda tidak mahu. Serahkan sahaja disertasi idea anda dalam sebarang format.

Ansuran pertama saya, dua jenis cadangan, format penuh untuk dimuat turun dalam format pdf. dan eksposisi ringkas cadangan, yang akan ditulis dalam borang pendaftaran (maksimum 2000 patah perkataan). Selepas cadangan penuh saya dalam bahasa Inggeris, я saya memuat turunnya, saya tidak menukar format cadangan. Untuk semua cadangan tidak menulis surat, oleh itu, malangnya, anda meletakkannya dalam bentuk cadangan awam. Semasa mengemukakan cadangan ringkasan, gunakan bahasa dan format Indonesia mengikut peraturan pendaftaran LPDP. Sila masukkan perkataan biasa, kemudian salin dan tampal dalam medan teks borang pendaftaran dalam talian.
  • Edit fail
Nakonec, yakin bahawa apa yang ada dalam borang web ditunjukkan dengan betul. Oleh itu, tidak kira berapa banyak anda membenarkan, anda tidak boleh membetulkannya. Yakinkan diri anda bahawa fail dan fail anda penuh dan sepadan dengan perihalan muat naik (maksimum 2 MB). Selepas pembentangan, banyakkan berdoa !!!

хош ... хош ... хош ,,,,
Я устал так много писать.

Вто все, что я могу передать свом друзьям ,omenюсь, информата πληροφοция βοηжет и ответит напроси . Tidak ditakdirkan untuk latihan atau bimbingan, hanya untuk memberi idea dan (mudah-mudahan) memberi inspirasi kepada rakan-rakan. Saya memohon maaf atas sebarang ketidaktepatan, kerana ia telah ditubuhkan pada pendaftaran Batch III saya pada tahun 2015.

dan ingat,
Statut ini TIDAK terpakai kepada pengurusan rasmi melalui pendaftaran, ia sentiasa rabun, berdasarkan pendapat saya. Lawati tapak rasmi untuk separuh daripada maklumat rasmi.

Pemimpi inspirasi!

Dan apakah tujuan pilihan raya seterusnya? Pergi ke cerita saya seterusnya

6 PENGKHUSUSAN PENTING BIASISWA POLITIK: Baca juga artikel saya tentang UROKAH DARI LUPA .

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Kyari Pamyu Pamyu is my new STYLE

No matter how effective I am in the article, I want to stay in the hospital for a long time, aura is often "unhappy". There are so...